Тэма ўрока: Ранняя Рымская рэспубліка
.
Мэты ўрока:
➢ Стварыць умовы для засваення новых ведаў аб узнікненні ранняй Рымскай рэспублікі, аб органах кіравання ў рэспубліцы, аб правах і абавязках рымскіх грамадзян;
➢ Пазнаёміць з вынікамі барацьбы плебяў з патрыцыямі;
➢ Забяспечыць засваенне паняццяў: рэспубліка, магістрат, консул, дыктатура, трыбуны, вета, Законы XІІ табліц; даты 509 г. да н.э., 451-450 г г да н.э.
Мэты ўрока для вучня:
▪ Будзеце ведаць, як чынам ажыццяўляецца кіраванне ў рэспубліцы;
▪ Зможаце назваць асноўныя вынікі барацьбы плебеяў з патрыцыямі ;
▪ Расказаць аб правах і абавязках рымскіх грамадзян.
НаШтоБуЗу: (на што буду звяртаць увагу)
v Ведаць азначэнне паняццяў: рэспубліка, магістрат, консул, дыктатура, трыбуны, вета, Законы XІІ табліц
❖ Ведаць даты: 509 г.да н.э., 451-450 гг. да н.э.
❖ Умець рабіць вывады да чаго прывяла барацьба плебяў з патрыцыямі;
❖ Даваць ацэнку Законам XІІ табліц;
Галоўнае пытанне:
Як вы думаеце, што ўмацоўвала рымскае грамадства і дзяржаву?
ХОД УРОКА:
1. Арганізацыйны этап .
2. Этап падрыхтоўкі да актыўнага засваення новага матэрыялу
.
- Заданне №1.
Работа па карце падручніка, с.72
1. Дзе знаходзіцца Рым?
2. Якія рэкі працякаюць на Апенінскім паўвостраве?
3. Пакажыце ,якімі морамі амываецца Апенінскі паўвостраў?
4. Дзе размяшчаюцца горы Альпы?
Заданне №2
Успомніце год, калі выгналі цара Тарквінія Гордага?
3. Этап мэтавызначэння
Фармулюем разам НаШтоБуЗу.
Галоўнае пытанне: Як вы думаеце, што ўмацоўвала рымскае грамадства і дзяржаву ?
4. Этап засваення новых ведаў.
4.1. Устанаўленне рэспублікі і органы кіравання П 1., с.76-78
Настаўнік: Пасля выгнання Тарквінія Гордага рымляне вырашылі больш не падпарадкоўвацца ўладзе цароў і ўстанавілі ў Рыме новую форму кіравання, якую назвалі РЭСПУБЛІКА
Работа са слоўнікам на с.133 падручніка
Азначэнне паняцця-РЭСПУБЛІКА (ЗАПІС У СШЫТКУ)
509 г.да н.э.—устанаўленне Рымскай рэспублікі, запіс у сшытку
Схема , с.79 падручніка
НАЙВАЖНЕЙШЫЯ СПРАВЫ ВЫРАШАЎ НАРОДНЫ СХОД, ДЛЯ КІРАВАННЯ ДЗЯРЖАЎНЫМІ СПРАВАМІ ВЫБІРАЛІ-МАГІСТРАТАЎ
ГАЛОЎНЫМІ СЛУЖБОВЫМІ АСОБАМІ Ў РЭСПУБЛІЦЫ:
БЫЛІ ДВА КОНСУЛЫ, ЯКІЯ ВЫБІРАЛІСЯ З ПАТРЫЦЫЯЎ
АБАВЯЗКІ КОНСУЛАЎ:
1. КІРАВАЛІ ДЗЯРЖАВАЙ
2. СКЛІКАЛІ СЕНАТ І НАРОДНЫ СХОД
3. БЫЛІ СУДДЗЯМІ
4. ПАД ЧАС ВАЙНЫ БЫЛІ ВАЕННАЧАЛЬНІКАМІ.
СЕНАТ:
1. СКЛАДАЎСЯ З ПАТРЫЦЫЯЎ
2. ДЗЕЙНІЧАЎ УВЕСЬ ЧАС
3. АБМЕРКАВАННЕ ЗАКОНАЎ
4. КАНТРОЛЬ ЗА ГРАШОВЫМІ СРОДКАМІ
5. САЧЫЦЬ ЗА АРМІЯЙ
6. У ЧАС ВАЙНЫ ЎСТАНАЎЛІВАЛАСЯ ДЫКТАТУРА
РАБОТА СА СЛОЎНІКАМ, С.132
4.2.ПРАВЫ І АБАВЯЗКІ РЫМСКІХ ГРАМАДЗЯН
Складзіце табліцу ў сшытку, П.2, С.78
Правы рымскіх грамадзян | Абавязкі рымскіх грамадзян |
АХАРАКТАРЫЗУЙЦЕ СТАНОВІШЧА ПЛЕБЕЯЎ, С.78
4.3.Барацьба плебяў з патрыцыямі
НАСТАЎНІК.
Больш за 200 гадоў плебеі вялі ўпартую барацьбу за роўныя правы з патрыяцыямі. Барацьба насіла галоўным чынам мірны характар.
ДАДАТКОВЫ МАТЭРЫЯЛ, С.79
Праз 15 гадоў пасля ўстанаўлення рэспублікі плебеі дамагліся права выбіраць са свайго асяроддзя асаблівых службовых асоб—народных ТРЫБУНАЎ.
ЗАПІС У СШЫТКУ:
ТРЫБУНЫ—АБАРОНЦЫ ПЛЕБЕЯЎ
ПРАВЫ ТРЫБУНАЎ:
1. ПРАВА АДМЯНЯЦЬ РАСПАРАДЖЭННІ КОНСУЛАЎ І СЕНАТА, КАЛІ ЯНЫ СУПЯРЭЧЫЛІ ІНТАРЭСАМ ПЛЕБЕЯЎ
2. ВАЛОДАЛІ ПРАВАМ ВЕТА-ЗАБАРАНЯЮ
3. ЗАБОЙСТВА ТРЫБУНАЎ ЛІЧЫЛАСЯ ЦЯЖКІМ ЗЛАЧЫНСТВАМ
v Настаўнік: Важнай перамогай плебеяў сталі Законы XІІ табліц.
v Народны сход прыняў іх у 451-450 гг да н.э.-запіс у сшытак
.
Якіх перамог дасягнулі плебеі у 366 г.да н.э.? С. 79-80 ПАДРУЧНІКА
5. Этап замацавання ведаў вучняў
Галоўнае пытанне:
Як вы думаеце, што ўмацоўвала рымскае грамадства і дзяржаву?
Навучэнцы робяць вывады:
-аб АСНОЎНЫХ ОРГАНАХ КІРАВАННЯ РЫМСКАЙ РЭСПУЛІКАЙ
-аб ВЫНІКАХ БАРАЦЬБЫ ПЛЕБЕЯЎ З ПАТРЫЦЫЯМІ
-аб ПРАВАХ І АБАВЯЗКАХ РЫМСКІХ ГРАМАДЗЯН
-аб УМАЦАВАННІ РЫМСКАГА ГРАМАДСТВА І ДЗЯРЖАВЫ
6. Этап проверкі ведаў навучэнцаў.
ВЫКАНАННЕ ЗАДАННЯЎ (ВІДЭА, ТЭСТЫ)
7.Этап інфармавання аб дамашнім заданні.
Абавязковае: §18, НаШтоБуЗу да ўрока.
Творчае заданне: Што азначаюць выразы “Гора пераможаным”, “гусі выратавалі Рым”, “пірава перамога”.